AD BLUE 10kg

225:-
Produkten finns i lagerI lager, skickas omgående
SKU
AD_BLUE_10L

AdBlue 10 liter

AdBlue® är en högren urealösning som skall användas i motorfordon med SCR-teknik. AdBlue® från oss uppfyller kraven från alla motortillverkare.
Levereras med en praktisk påfyllningspip.

Avgasreningen med AdBlue sker helt automatiskt. Det enda som bilföraren egentligen behöver hålla koll på är nivån i den speciella tank som vätskan finns i. Det är inte svårare än att hålla koll på mängden spolarvätska och om nivån blir för låg fyller man på ny AdBlue via det lilla tanklocket, som ofta är märkt med blå färg och texten AdBlue. En viktig sak som bilföraren måste komma ihåg är att man absolut inte får köra ”soppatorsk” på AdBlue. Vätskan måste fyllas på när den börjar ta slut. Skulle systemet köras torrt bildas det kristaller inne i rörsystemet som i så fall måste rengöras, eller ersättas med nya komponenter. Vilket kan bli mycket dyrbart. Skulle man exempelvis befinna sig i Norrlands inland och vara i ett akut nödläge går det att fuska och fylla AdBlue-behållaren med vatten. Avgasreningen upphör givetvis att fungera som den ska, men systemet skadas inte. Vid närmaste tillfälle fyller man sedan hela behållaren med ny AdBlue. AdBlue-vätskan är känslig för stark kyla, därför bör den inte förvaras i bilen vintertid. Vill man ha en dunk hemma som reserv bör den alltså stå frostfritt. AdBlue ska som regel förbrukas inom 18 månader.

AdBlue 10 liter

AdBlue® är en högren urealösning som skall användas i motorfordon med SCR-teknik. AdBlue® från oss uppfyller kraven från alla motortillverkare.
Standard: ISO/PAS 22241-1/ -2/ -3/ -4

Avgasreningen med AdBlue sker helt automatiskt. Det enda som bilföraren egentligen behöver hålla koll på är nivån i den speciella tank som vätskan finns i. Det är inte svårare än att hålla koll på mängden spolarvätska och om nivån blir för låg fyller man på ny AdBlue via det lilla tanklocket, som ofta är märkt med blå färg och texten AdBlue. En viktig sak som bilföraren måste komma ihåg är att man absolut inte får köra ”soppatorsk” på AdBlue. Vätskan måste fyllas på när den börjar ta slut. Skulle systemet köras torrt bildas det kristaller inne i rörsystemet som i så fall måste rengöras, eller ersättas med nya komponenter. Vilket kan bli mycket dyrbart. Skulle man exempelvis befinna sig i Norrlands inland och vara i ett akut nödläge går det att fuska och fylla AdBlue-behållaren med vatten. Avgasreningen upphör givetvis att fungera som den ska, men systemet skadas inte. Vid närmaste tillfälle fyller man sedan hela behållaren med ny AdBlue. AdBlue-vätskan är känslig för stark kyla, därför bör den inte förvaras i bilen vintertid. Vill man ha en dunk hemma som reserv bör den alltså stå frostfritt. AdBlue ska som regel förbrukas inom 18 månader.

Förutom att reducera kväveoxidmängden tar katalysatortekniken även bort en stor halt av partiklarna i dieselavgaserna, samtidigt som den minskar bränslekonsumtionen. Medlet är en färglös urea-/vattenlösning med mycket hög renhetsgrad. Fylls på i en separat tank på fordonet och får aldrig blandas med dieselbränslet. Den praktiska påfyllningspipen på dunken gör det enkelt att fylla på. Adblue fryser vid -11 °C och bör därför förvaras inomhus under hösten och vintern. Bör även skyddas mot direkt solljus.